Foto: NIFES

100 gram sild gir mer enn dobbelt så mye vitamin D som dagsbehovet hos barn og voksne, viser en ny undersøkelse.

– Sild er en veldig god kilde til vitamin D, sier Lisbeth Dahl, forsker ved NIFES.

Anbefalt dagsinntak for barn og voksne (under 75 år) er 10 mikrogram, men i 100 gram norsk vårgytende sild får man i seg 25 mikrogram vitamin D. I stillehavssild er tallet 14 mikrogram, mens det i nordøstatlantisk makrell og japansk makrell er henholdsvis fire og seks mikrogram vitamin D.

– Man bør spise feit fisk om vinteren for å få i seg nok vitamin D. Helt klart, sier Dahl.

I Norge står solen så lavt på himmelen fra oktober til april, at man får i seg minimalt med vitamin D derfra, forklarer hun. I denne perioden er bidraget fra kosten ekstra viktig. I tillegg til feit fisk bidrar egg, tran og vitamin D-berikede meieriprodukter, som ekstra lett melk.

Fra to verdensdeler

Funnene kommer fra en undersøkelse der forskere fra NIFES har sett på næringsinnholdet i de pelagiske fiskeartene sild og makrell.

Forskerne har samlet inn 196 norsk vårgytende sild fra åtte ulike steder og 345 nordøstatlantisk makrell fra 14 steder i Nordsjøen og Norskehavet. I tillegg har man samlet inn cirka 100 prøver av stillehavssild og cirka 100 prøver av japansk makrell rundt øyen Hokkaido og i det nordlige Stillehavet.

Analysene av fiskene ble gjort ved NIFES.

Dobbelt så mye omega-3

Når man har undersøkt nivåene av de marine omega-3-fettsyrene EPA og DHA, kommer både sild og makrell godt ut, men makrell står frem som den klart beste kilden.

– Analysene viser at det er viktig med et variert inntak av sjømat fordi innholdet av ulike næringsstoffer varierer, sier Lisbeth Dahl.

Begge makrelltypene har høyt innhold av de marine omega-3-fettsyrene EPA og DHA, men makrellen fra norske farvann utmerker seg. Den har i snitt 4,9 gram EPA og DHA per 100 gram fisk, mens det tilsvarende tallet for japansk makrell er 2,8 gram.

– I Norge er det i all hovedsak makrellen fra norske farvann vi spiser, men også 100 gram av makrellen fra Stillehavet vil gi deg nok marint omega-3 for cirka 10 dager, sier Dahl.

 

Filer til nedlasting

Tips en venn

Avbryt

Eposten er blitt sendt

Footer