Bakgrunn
Det er en økende oppmerksomhet omkring betydningen av kosthold og ernæringsstatus som viktige rammefaktorer for å fremme konsentrasjon og læring blant skolebarn. Forskning viser positiv sammenheng mellom sjømatinntak og kognitiv funksjon, men foreløpig er ikke en slik effekt bekreftet i intervensjonsstudier med sjømat blant skolebarn.
Målsetting
I en ikke blindet intervensjonsstudie har vi testet om skolemat eller omega-3 kapsler kan påvirke kognitiv funksjon blant elever på 9.trinn. Firehundreogsyttiåtte elever ble tilfeldig inndelt i grupper, hvor en gruppe fikk servert lunsj med sjømat, en gruppe fikk servert tilsvarende lunsj med ost/kjøtt (ikke sjømat) og en gruppe fikk ingen mat, men omega-3 kapsler tre ganger i uken over en periode på 12 uker. Studien ble gjennomført i perioden januar til juni 2015. Ved start og ved slutt av studien gjennomførte elevene kognitive tester og det ble tatt blod-, urin- og hårprøver av elevene. Elevene svarte også på spørreskjema om kosthold, fysisk aktivitet, søvn og psykisk helse.