Brødskive med sild
Foto: NIFES

I april er vitamin D-statusen hos nordmenn på bånn. Mer feit fisk i kostholdet er spesielt viktig da.

Av Ingvild Eide Graff

Selv om de fleste av oss begynner å kjenne at vinteren slipper taket og at vårfølelsen våkner til liv, er det akkurat nå vi har minst vitamin D i kroppen. Vi mennesker kan riktignok lage vitamin D i huden vår fra solstråler, men det er lenge siden solen var sterk nok til å lage de siste vitaminene i huden i september 2014. Siden tidlig i høst har kroppen vår dermed vært avhengig av vitamin D fra kosten, og det er ikke så mange matvarer som inneholder vitamin D. Derfor synker vitamin D-statusen hos de fleste av oss jevnt og trutt frem til den er på bunnen i april. Ja, akkurat nå. Og det tar litt tid før det snur: Aprilsolen er ikke på langt nær så effektiv vitamin D-produsent som mai- og junisolen. Faktisk er det slik at vi må langt ut på sensommeren før vi kommer helt på topp igjen i vitamin D-status.

Dette kan vi selv gjøre noe med dersom vi er litt bevisste på hva vi spiser. Helsemyndighetene anbefaler et inntak på 10 mikrogram vitamin D hver dag. I 100 gram sild finner vi 25 mikrogram vitamin D. Det betyr at to skiver med sild til lunsj vil gi deg nok vitamin D for den dagen. Makrell, kveite og laks bidrar også, men disse artene inneholder litt mindre vitamin D per porsjon. Vi finner også noe vitamin D i egg, i tillegg til at noen utvalgte meieriprodukter som smør, melk og ost er beriket med vitamin D. I Norge er det også slik at tran anbefales til alle barn fra fireukers alderen, og dette gir et viktig bidrag både av vitamin D og av de marine omega-3-fettsyrene.

Dersom barn får for lite vitamin D kan de utvikle beinsykdommen rakitt eller engelsk syke. Voksne som får for lite vitamin D kan få en beinsykdom som heter osteomalaci. I Norge er det ikke mange som har et så lavt inntak av vitamin D at det får så alvorlige konsekvenser. Likevel er det mange i Norge som har et lavere inntak av vitamin D enn det som er anbefalt, spesielt i vinterhalvåret, og foreløpig vet vi for lite om hvilke konsekvenser slike suboptimale nivå av vitamin D kan ha for helsen vår. Det har blant annet vært spekulert i at det har betydning både for fedme og for mentale lidelser.

I befolkningen er noen grupper mer utsatt for vitamin D-mangel enn andre, og de som spiser lite feit fisk og annen sjømat er spesielt utsatt. Fra kostholdsundersøkelser i Norge vet vi at barn og unge kvinner har et lavere sjømatinntak enn andre, og disse bør dermed være ekstra oppmerksom på å få i seg nok vitamin D, enten ved å øke sjømatinntaket eller sørge for at de får vitamin D fra andre kilder. Siden vitamin D-produksjonen går ned dess mørkere hudfarge vi har vil også ikke-etnisk norske innvandrere være spesielt utsatt.

-Dette er altså ikke dagens aprilspøk i Fiskeribladet Fiskaren: Nå er din vitamin D-status på sitt laveste, og hvis du ønsker å gjøre noe med det bør du øke inntaket ditt av feit fisk, ekstra lettmelk som er beriket med vitamin D eller tran. Og dersom du vil holde deg til matvarer med naturlig høyt innhold av dette «solvitaminet»: Silden er kongen av vitamin D!

Trykket i Fiskeribladet Fiskaren 01.04.15

Tips en venn

Avbryt

Eposten er blitt sendt

Footer