De marine omega-3-fettsyrene EPA og DHA reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer, og dødelig hjertesykdom. Sjømat er en god kilde til disse fettsyrene.

Et økt inntak av sjømat er forbundet med redusert risiko for død som følge av hjerte- og karsykdommer. Denne kunnskapen er basert på data fra store observasjonsstudier.

EPA og DHA er marine, langkjedete og flerumettede fettsyrer som finnes i sjømat, og disse kan være med på å redusere fettstoffer i blodet og å dempe betennelsestilstander i kroppen.

Hvor mye fisk bør vi spise?

Norske helsemyndigheter anbefaler å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og å gjerne bruke fisk som pålegg i tillegg. Rådet tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken. Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.

EFSA, EUs mattrygghetsorgan, anbefaler for friske personer et daglig inntak på 0,25 gram marint omega-3, for å forebygge hjerte- og karsykdommer. Personer som allerede er i risikogruppen for hjerte- og karsykdom anbefales mellom to og fire gram per dag.

Flere næringsstoffer i sjømat

I tillegg til EPA og DHA bidrar sjømat også med næringsstoffer som jod, vitamin D og marint protein. Mye tyder på at det er samspillet mellom flere næringsstoffer i sjømat som bidrar til den positive helseeffekten, enten man spiser mager eller fet fisk. Når man spiser fisk og annen sjømat erstatter dette også annen mat som kanskje ikke er like sunn og bidrar derfor til et variert kosthold i tillegg til å beskytte mot hjerte- og karsykdom.

Beskytter mager sjømat mot hjerte- og karsykdom?

Nye studier NIFES har gjort tyder på at også mager fisk kan ha en forebyggende effekt på hjerte- og karsykdommer. Eksempler på mager sjømat er torsk, sei, lyr, hyse og brosme.

I et forsøk har forskere sammenlignet hvordan et høyt inntak av enten mager sjømat eller magert kjøtt påvirket helsen til både mus og mennesker.

I en studie med friske mennesker har forskerne vist at et høyt inntak av mager sjømat reduserte risikofaktorer for fremtidig utvikling av hjerte- og karsykdom sammenlignet mot et høyt inntak av magert kjøtt.

Videre har forskerne vist i en musemodell for hjerte- og karsykdom at mager sjømat reduserte plakkdannelse i hovedpulsåren sammenlignet mot magert kjøtt. Dette tyder på at et høyere inntak av mager sjømat kan forhindre utvikling av fremtidig hjerte- og karsykdom.

Tips en venn

Avbryt

Eposten er blitt sendt

Footer